Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Obiektowe technologie internetowe stały się najpopularniejszym sposobem projektowania serwisów internetowych. Dawniej większość oprogramowania wykonywane było za pomocą techniki strukturalnej, która jest szybsza jeśli chodzi o wydajność kodu, jednak przy konserwacji powoduje możliwość wprowadzania nowych błędów z powodu mniejszej czytelności. W języku PHP 5 programowanie obiektowe nabrało nowego znaczenia, w starszych wersjach nie było jeszcze tak rozwinięte.

Programowanie obiektowe połączone z szablonami i diagramami UML umożliwia znaczne ułatwienie pracy nad projektem. Cały projekt można podzielić między kilka osób w zespole. Projektant znający się na HTML i CSS nie musi dobrze znać PHP, wystarczy, że potrafi tworzyć szablony (np. Smarty) a programista przekaże nazwy zmiennych, jakie będą potrzebne do wyświetlania danych na stronie.

Osoby nowo przyjęte do zespołu po małym przeszkoleniu mogą zająć się pisaniem programów. Przy projektowaniu strukturalnym mijało sporo czasu, zanim programista nowo przyjęty do zespołu stawał się produktywny, co powodowało spowolnienie pracy przy projekcie. Obecnie w programowaniu obiektowym programista, który nie tworzył klasy nie musi wiedzieć jak wygląda jej kod wewnątrz – wystarczy, że wie jakie są metody, wartości i do czego służy. Jeśli programista pracuje nad ulepszeniem klasy i wprowadzi do niej zmiany to zespół korzystający z niej może nawet nie wiedzieć, że klasa została poprawiona, co jest wielką zaletą projektowania obiektowego.

Programowanie obiektowe pozwala dziedziczyć metody z innych klas, dzięki czemu projekt zajmuje mniej miejsca niż przy programowaniu strukturalnym. Umożliwia także korzystanie z tej samej klasy w wielu projektach. Ta sama zasada dotyczy wykrywania błędów – wykryty błąd, można poprawić w jednej klasie a dziedziczące po niej zostawić bez zmian.

 

Wybrane książki:

Książki Helion