Tworzenie spisu treści muszą opanować wszyscy użytkownicy pakietów biurowych. Po zapoznaniu się z artykułem będziemy umieli utworzyć w programie LibreOffice Writer automatyczny spis treści (tytuły rozdziałów, podrozdziałów), dowiemy się również jak należy go uaktualniać.
Automatyczny spis treści w programie LibreOffice Writer uaktualniamy dwoma kliknięciami, ręczne tworzenie spisu treści zajmuje dużo czasu tak samo jak jego uaktualnienie, dlatego nie jest zalecane.
LibreOffice Writer automatyczny spis treści:
- Tworzymy kilka tytułów rozdziałów jeden pod drugim na pierwszej stronie (rys. 1.).
- Wprowadzenie
- Podstawy programowania
- Przykłady
- Witaj Świecie
- Program z pętlą while
- Program z pętlą for
- Podsumowanie
- Przypisujemy każdemu tytułowi rozdziału i podrozdziału odpowiednie style, okno stylów uruchamiamy z menu głównego wybierając Style > Zarządzaj stylami (rys. 2.).
- Zaznaczamy pierwszy tytuł Wprowadzenie, następnie w uruchomionym po prawej stronie oknie Style wyszukujemy style nas interesujące. Nas interesują dwa style Nagłówek 1, Spis treści 1 (rys. 3.).
- Wybieranie kilku styli na macOS – Command + lewy przycisk myszy
- Wybieranie kilku styli na Windows 10 – Alt + lewy przycisk myszy
- Przypisujemy wybrane style dla tytułów rozdziałów i podrozdziałów (rys. 4.).
- Wprowadzenie (Nagłówek 1, Spis treści 1).
- Podstawy programowania (Nagłówek 1, Spis treści 1).
- Przykłady (Nagłówek 1, Spis treści 1).
- Witaj Świecie (Nagłówek 2, Spis treści 2).
- Program z pętlą while (Nagłówek 2, Spis treści 2).
- Program z pętlą for (Nagłówek 2, Spis treści 2).
- Podsumowanie (Nagłówek 1, Spis treści 1).
- Następnie po przypisaniu stylów do tytułów rozdziałów i podrozdziałów ustawiamy kursor na początku pierwszej strony i z menu głównego wybieramy Wstaw > Spis treści i indeks > Spis treści, indeks lub bibliografia… (rys. 5.).
- W uruchomionym oknie Spis treści, indeks lub bibliografia możemy zmienić domyślne ustawienia automatycznego spisu treści np. domyślny Tytuł spisu treści. Po zapoznaniu się ze wszystkimi ustawieniami wybieramy przycisk OK (rys. 6.).
- Zostanie utworzony automatyczny spis treści, który został przedstawiony na rysunku 7.
- Następnie możemy poprzesuwać tytuły rozdziałów i podrozdziałów na różne strony, aby zobaczyć, jak działa aktualizacja spisu treści w LibreOffice Writer.
- W celu aktualizacji spisu treści przesuwamy kursor myszki nad spis treści, następnie z menu kontekstowego wybieramy Aktualizuj indeks (rys. 8).
- Końcowy rezultat aktualizacji spisu treści zaprezentowany został na rysunku 9.
Rys. 1. Spis treści LibreOffice Writer, krok 1/10
Rys. 2. Spis treści LibreOffice Writer, krok 2/10
Rys. 3. Spis treści LibreOffice Writer, krok 3/10
Rys. 4. Program Writer - pakiet LibreOffice spis treści, krok 4/10
Rys. 5. Program Writer - pakiet LibreOffice spis treści, krok 5/10
Rys. 6. Program Writer - pakiet LibreOffice spis treści, krok 6/10
Rys. 7. Program Writer - pakiet LibreOffice spis treści, krok 7/10
Rys. 8. Program Writer - pakiet LibreOffice automatyczny spis treści, krok 8/10
Rys. 9. Program Writer - pakiet LibreOffice automatyczny spis treści, krok 9/10
Jeśli podczas tworzenia automatycznego spisu treści w oknie Spis treści, indeks lub bibliografia zaznaczymy pole Chroniony przed ręcznymi zmianami, zmiany ręczne w spisie treści nie będą możliwe. Przy próbie ręcznej modyfikacji w spisie treści zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat informacyjny (rys. 10.).
Rys. 10. Program Writer - pakiet LibreOffice automatyczny spis treści, krok 10/10
Zaletą automatycznego spisu treści jest również to, że tytuły rozdziałów, podrozdziałów są automatycznie linkami do odpowiednich stron, możemy łatwo przejść do interesującego nas rozdziału.